Helyes ülés
A lovasnak megfelelő az ülése, amikor egyenes a háta, a vállak lazák, hátrahúzottak és le vannak engedve. A könyök a testhez simul, a felkar laza, függőleges, a testhez közel van. Az alkar a szár meghosszabbítása.
A kezek egymástól kis távolságra a sörényél fölött tenyérnyivel helyezkednek el, a hüvelykujj legfelül van, az ujjpercek előre néznek. A csukló legyen laza és flexibilis, hogy érezzük a ló szájmozgását.
Egy könnyű kezű lovas kevesebb problémát okoz a lónak, mint egy ,,szájba kapaszkodós". A szárakat tartsuk enyhén feszesen. A lazaság a legfontosabb velejárója a helyes ülésnek, és ez vonatkozik a lábakra is: A combok és térdek lazán simuljanak a nyereghez. A térd ne mozogjon ide-oda, így a lábszár pozíciója helyes marad. A csizma adja a legfontosabb előrehajtó segítségeket. Lazán lógnak közvetlenül a heveder mögött. A lábfej elülső része a kengyelben van, a sarok lefelé mutat. A lábujjak előre néznek.
A kengyelszíjak hosszúsága fontos szerepet játszik a helyes ülés kialakításában. Felszálláshoz a kengyelszíjak a kinyújtott kar hosszúságának feleljenek meg. A helyes hosszúságot a lovagláshoz a nyeregből állítsuk be. A kengyelvas a boka magasságában legyen, amikor a lábak szabadon lógnak lefelé. A helyes ülésnél egy képzeletbeli függőleges vonal köti össze a fejtetőt, a medencét és a bokát.
Néhány lovasiskolában tükrök vannak a pálya mellett, hogy a lovasok megigazíthassák ülésüket.
Kiegyensúlyozott ülés
A jó ülés nemcsak a helyes pozíció kialakításából áll, hanem annak megtartásából, az egyensúly megőrzéséből, a lóval együtt mozogva, miközben az akár jármódot is vált. A lábak és a karok lengéscsillapítóként működnek, így a kezek egy helyben maradnak, és nem rángatják a ló száját.
Felszállás
Felszállás előtt figyeljünk arra, hogy a heveder meg legyen húzva és a kengyelek le legyenek eresztve. A ló bal oldalára álljunk a felszálláshoz. Régen azt mondták, figyelni kell a ló farára felszálláskor, nehogy a ló megrúgja lovasát. Ez a módszer csak azt eredményezi, hogy oldalba rúghatjuk a lovat, ami csökkenti az esélyét annak, hogy nyugodtan álljon.
Jobb, ha a ló elejénél állunk, ahol látjuk a fart és az elülső lábakat is, bal kezünkben a szár. Tegyük a bal lábunkat a kengyelbe, fogjuk meg jobb kezünkkel a nyereg hátulsó kápáját, és lendítsük át a jobb lábunkat a ló háta felett. Üljünk bele óvatosan a nyeregbe, soha ne huppanjunk. Figyeljünk arra, hogy bal lábbal se rúgjuk oldalba a lovat. Ne hagyjuk a lovat elindulni, amíg nem adtunk rá jelet.
Leszállás
Leszállás előtt vegyük ki mindkét lábunkat a kengyelből. A szárakat vegyük bal kézbe, tartsuk meg, jobb kézzel fogjuk meg az elülső kápát, lendítsük át a jobb lábunkat a ló háta felett. Hajoljunk a nyeregre és lassan csusszanjunk a földre.
Soha ne hagyjuk egyik lábunkat a kengyelben, mert ha a ló megriad és elrohan, a lábunk a kengyelbe szorul, és a ló vonszolni fog minket maga után. Végül húzzuk fel a kengyeleket, és emeljük át a szárakat a ló fején.
Lovaglás bal kézen
Ez azt jelenti, hogy a bal kezünk esik a kör közepe felé lovaglás közben.
Lovaglás jobb kézen
Itt a jobb kezünk esik a kör közepe felé lovaglás közben.
Kézváltás
Kézváltásnak hívjuk, amikor a lovas egyik kezéről való lovaglásról átvált másik kézre. (jobb kézről balra)
Megállás
Megálláskor a testsúly használata nagyon fontos. A testsúly hátrahelyezése egyenes háttal, jelzi a lónak, lassítani kell. Ezt követi finom szársegítség a szár megtartásával. Amikor a ló megáll, nyugodtan, egyensúlyban kell állnia a négy lábán.
A tanpálya
A tanpályának és díjlovagló négyszögnek két hosszabb és két rövidebb oldala van (téglalap alakú). A méretek 20x40 méter vagy 20x60 méter. Betűk helyezkednek el az oldalakon, ahol bizonyos pontokat jelöljenek. A ló azon oldala, mely a pálya közepéhez esik, az a belső oldal, a másik a külső. Így kerülnek megkülönböztetésre a szárak, a lábak, stb... (belső szár, külső láb)
Patanyomok a tanpályán
Az a patanyomvonal, mely a kerítés vagy fal mellett halad a pályán, a külső kb. 1,5 méterre a pálya szélétől halad egy második nyomvonal, ez a belső patanyom.
Alakzatok
Sokféle alakzat lovagolható a pályán.
Először el kell dönteni, hogy melyik alakzatot akarja lovagolni, és hogy hol. Ez lehet egy egyenes vonal A-ból C-be, egyenesen át a pálya közepén. Egyenes vonalat lovagolni a pálya szélének vezetése nélkül valójában elég nehéz. Ehhez egyforma szárakat kell fogni és egyforma előrehajtó segítségeket adni mindkét oldalon.
Köröket különböző variációkban lehet lovagolni a pályán. Fontos, hogy a fordulatokon és íveken hajtsuk a lovat előre, hogy a tempó ne csökkenjen. A helyes segítségadás biztosítja a ló pontos mozgását. A körök variálásával kígyóvonalat is lovagolhatunk, ami különböző számú fordulatot tartalmazhat. A fordulatokat egyforma sugarú körökön kell végrehajtani, és a ló mindig ugyanarra a nyomvonalra érkezzen vissza.
Átlóváltás
Féllovarda
Kiskör és nagykör
Kígyóvonal
Átváltás
8-as
|